Transpersoner iFokus

Transpersoner

Etikettfrågor-tankar-funderingar
Läst 448 ggr
Aleya
2016-10-18 17:07
4

Har era föräldrar sagt att dom förlorat sitt barn?

Ligger hemma sjuk idag och började se född i fel kropp. Och det handlade om unga vuxna som är transsexuella. Och en mamma var så stöttande och sa när hennes son skulle ta första sprutan med testosteron: jag var med när du föddes och jag vill vara med när du föds på nytt igen. Men senare i programmet säger samma mamma: jag har förlorat mitt barn. Har ni som kommit ut som trans fått höra detta. Att era föräldrar känner så? Tyckte det lät ganska elakt och otroligt sårande. Har ni fått höra detta? Och hur har ni hanterat det?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2016-10-18 17:47
4

Det var märkligt sagt av den mamman. Hur har hon förlorat ett barn, när barnet fortfarande är samma person som alltid fast nu ännu mer sig själv kroppsligt? 😕

Aleya
2016-10-18 17:52
3

#2 ja jag tänkte samma. För hon verkade ju ändå accepterande men sa så. Mycket konstigt

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2016-10-18 17:52
4

Har du sett I am Jazz? Hennes familj har inga som helst problem med att fatta att hon är en flicka, och där är det inget snack om förlorade barn. Det gladde mig att se den serien (förutom vissa reaktioner från andra, men de flesta verkade mycket vettiga), och jag såg den under en period då jag började förstå att min lilla prinsessa är en prinsessa på riktigt och inte bara som ett intresse bland andra, så det var utmärkt tajming för min del.

http://www.tlc.com/tv-shows/i-am-jazz/

Aleya
2016-10-18 18:55
3

#3 det verkar vara en bra serie. Synd att jag inte har tlc.

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2016-10-18 18:58
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tror alla säsonger och avsnitt ligger på youtube ❤️

Aleya
2016-10-18 19:01
3

#5 jag tackar. Då ska jag plöja igenom detta.

Medarbetare för Julen

Salish
2016-10-26 18:10
3

Nja, inte riktigt, men min mamma och syster har sagt att det är "som en sorg" vilket jag tycker låter väldigt liknande. Och jag blir ju såklart ledsen, jag vill inte vara "död" i deras ögon, jag finns ju här!

Aleya
2016-10-26 18:21
2

#7 Tack för ditt svar. Jag tycker att det känns okänsligt att säga på det sättet. Du lever ju och mår bra. Ser ingen sorg i det alls. Visst är du inte kanske Emma eller Jonas eller vad du heter innan. Men död är du ju inte. Du är ju bara på ett nytt kapitel i livet som du behöver, om sen andra tycker att det är en sorg är ju tråkigt. Jag tror ju knappast att du liksom sa från en dag till en annan att du skulle ändra dig och med allt som det innebär.

Medarbetare för Julen

[NeferNefer]
2017-01-13 20:18
2

Jag tycker också att det är okänsligt … skulle min prinsessa en dag välja att genomgå transition så skulle jag glädjas för hennes skull, för att hon har den möjligheten att bli den hon är även kroppsligt! Och skulle min prinsessa inte göra det, så är jag lika glad för det för det är trots allt hennes val och hennes liv.

teet
2017-03-25 19:00
2

Hej!

Jag har också sett programmet och reagerade starkt på mammans uttalande. För mig låter det som att hon inte fullt ut har accepterat sin son.  Visst, hon har ju förlorat "konceptet" att ha en dotter, men personen är ju densamma. Nej, usch, jag blev verkligen illa berörd.

Aleya
2017-03-25 19:19
1

#9 ja jag känner som samma sak. Men jag kan fortfarande inte förstå hela familjer/släkter som vänder en ryggen. Bara för att man blir den som man känner sig som. Ledsamt. #10 ja jag kände som att det blev konstigt som få.

Medarbetare för Julen