Vill skriva av mig lite
Hej! Det finns väll inte direkt någon mening med detta inlägg , har lite småfrågor men vill mest skriva av mig.
*Varning för långt inlägg*
Så, kan börja säga att jag snart är 18 och jag är trans (FtM), har vetat om det i stort sett hela mitt liv. Men när jag var mindre (frams tills för några år sen) så var jag INTE trans utan jag var en kille men sen började jag tänka på att det nog så många transpersoner känner, det är väll inte många som speciellt vill vara trans.. Iallafall, jag har alltså aldrig haft några problem med att acceptera det.
Men jag är inte ute för min familj (några av mina gamla vänner vet om det men jag träffar de inte längre) eller någon som jag har kontakt med. Jag vet att min mamma vet (eller iallafall anar) men jag klarar ändå inte av att säga det. Jag vet att hon antagligen vet då jag är mer som en kille (behöver självklart inte betyda någon), hon vet att jag har "bytt namn", att jag har varit på pride-parader (och hon vet tex att jag inte gillar tjejer), hon har frågat om jag är trans men jag har inte svarat.. Men samtidigt känns det som att hon inte vill veta av det, som tex när jag sa vad jag vill heta så frågade min bror "är inte det ett killnamn?" och då sa min mamma snabbt som tusan att tjejer också kan heta det.. Klarar verkligen inte av att säga det, hur sjutton gör man?
Den största anledningen till varför jag inte vågar är för att jag är rädd för att det inte tas seriöst, mycket pga mina bröst. Jag har rätt stora bröst och kan inte dölja dem på något sätt. Kan ha den tightaste bindern jag kan hitta och en tjock och stor tjocktröja över men de syns ändå+ det gör ont. Mina bröst gör konstant ont så jag klarar inte av att ha annat än vissa bh-ar, vilket jag hatar. Vill mer än allt annat bli av med dem, har velat det i typ 7 år. Känns helt fel att säga att jag är kille och fortfarande gå runt med stora bröst. Vad kan man göra åt det?
Vill operera bort brösten så snart som möjligt men vet att det inte kommer bli snart och jag mår jättedåligt över det varje dag. Har läst att man inte alltid behöver betala men om man gör det hos en privat plastikklinik så kostar det 40-60k, stämmer det och är det per operation (om man behöver flera) eller kan man få ett gemensamt pris för båda operationerna? (det varierar säkert men kan väll fråga ändå)
Är bara rädd för om jag gör det att det gör sjukt ont efteråt. Klarar av smärta bra men inte "operations-smärta". Litar inte på sjuksköterskor/läkare/kirurger då jag haft väldigt dåliga erfarenheter av allt inom vården. De har ljugit om vad de ska göra, gjort otroliga fel, bytt öga NÄR jag höll på att sövas (vid ögonoperation..) när de skulle rätta till deras tidigare felgjorda operation så nu har jag fel på båda ögonen istället.. Är väldigt rädd att någonting ska bli fel.. Någon som har några tips på hur jag kan komma över det? Erfarenheter av bröstoperation? Bra sidor man kan läsa på (har kollat på en del som kommer upp på google)? Uppskattar allt..
Usch långt inlägg, förlåt och tack om ni orkar läsa och kanske kan svara och hjälpa till med några punkter❤️oavsätt så känns det bra att bara skriva det..