Transpersoner iFokus

Transpersoner

Etikettfrågor-tankar-funderingar
Läst 795 ggr
Herveaux
2017-03-29 08:33
2

Väntan... Ack, denna väntan!

Jag tror jag tappar det helt snart. 😭

I slutet av februari i år var jag på mitt första besök i min dysfori-utredning.
Läkaren sa där och då att nästa besök borde bli om ca 2 månader. Runt slutet av april med andra ord.

Nu är vi nääästan i april och jag har inte fått någon ny kallelse. Efter att ha hört och läst om att fleras papper kommit på avigvägar och gjort att utredningen fördröjs ytterligare så ringde jag nu mitt team för att kolla att allt är i sin ordning och om det är en ny tid på G.

Nu fick jag då beskedet att man får en ny tid ca var tredje månad.
Var…TREDJE månad…?! Så nu när jag trodde att nästa tid var inom räckhåll så ska det dröja ytterligare en månad av väntan?! 😭

Kan jag inte få gå i ide och bli väckt lagom tills det är dags?
Det känns som att det aldrig går framåt, varje dag består numera av 72 timmar. Minst. Vissa dagar känns långa som veckor.

Har ni några tips på hur man får tiden att gå?
Hur hanterar ni väntetiden?

// Harley

Yehet121
2017-03-29 17:48
2

Helt ärligt så hanterar jag inte väntetiden så bra. Det enda som får mig att kunna fördriva tiden utan att spränga skallen av längtan är att kolla på serier, att fly lite från verkligheten. Jag går runt och tänker på utredningen nästan 24/7 annars, vilket tyvärr går ut över skolgången.

Varje dag när jag kommer hem från skolan så kollar jag i brevlådan minst 2 gånger för att kolla om jag har fått det efterlängtade brevet.

Herveaux
2017-03-29 18:26
2

Tråkigt, fast ändå lite tröstande och inte helt oväntat att höra att det är fler som håller på att gå bananas av väntan.

Fly verkligheten (försöka iaf) var ett bra tips! Ska försöka fokusera på att dränka mig i nya serier, böcker och spel.

Hoppas du få hem den där jäkla papperslappen snart!

// Harley

Yehet121
2017-03-30 23:53
2

Jo man får ju hoppas på det! 

Anyway, jag har fastnat för en serie och jag känner igen mig själv i en av karaktärerna. På något vis så hjälper det att se hans historia, även om den är hemsk ibland.

Yehet121
2017-04-11 22:28
2

Nu har jag fått tiden till nästa möte! Det är dock i juni, dagen innan min student, men man får ta det man får, annars får man väl vänta tills typ november eller något sånt.

Herveaux
2017-04-11 22:44
2

#4 Yaaay! 🥳
Jag går fortfarande i väntans tider och blir gråhårig…
Ger iaf lite hopp på någe vis att det går framåt för andra! 🙂

// Harley

Herveaux
2017-04-28 12:44
2

Jag har fått min nästa tid!! 5e juni. 😜

Stackars hunden min fattade inte alls varför husse helt plötsligt stod på alla fyra och bölade av lycka på hallgolvet efter att ha kollat posten.

// Harley

Yehet121
2017-04-28 12:56
1

Åhå vad kul! Då ska vi dit väldigt nära varandra i tiden, jag ska dit 8e juni 🙂

Herveaux
2017-04-28 13:02
1

#7 Ah, då kan vi räkna ner tillsammans, typ, nästan! 👍

// Harley

Yehet121
2017-04-28 13:25
1

#8 Haha ja det kan vi ju! 👍

Herveaux
2017-05-31 21:37
1

Jag fattar ingenting. Min "väntetid" har fått fnatt. Mars och april var minst ett sekel långa, medans maj bara var typ 2 veckor?! Vad sjutton hände?
Gick jag i ide utan att märka det?

Jag fyllde 30 i maj… men annars hade jag inget speciellt att se fram emot eller så…

Känns bara alldeles bakvänt att den sista månaden är den som rusar förbi. 🤔
Tolka mig inte fel här, jag klagar absolut inte!

4 dagar kvar nu. Från 4 månaders väntan…till 4 dagar. 😃

// Harley

Yehet121
2017-05-31 22:00
1

Jag känner likadant, men för mig så tror jag att det är för att jag tar studenten nästa vecka 😃

Herveaux
2017-05-31 22:08
1

Juuust ja, grattis i förskott eller vad man ska säga! Grymt bra gjort! 🥳

// Harley

Yehet121
2017-06-01 09:26
2

Tack! 😃 Jag kommer behöva läsa upp några ämnen men är ändå extremt glad att jag har överlevt de här 4 åren, speciellt med tanke på att jag har utredningen samtidigt som tar så mycket energi och tid!

[NeferNefer]
2017-06-03 21:07
0

Herveaux: grattis i efterskott och stort lycka till ❤️

Yehet121: grattis i förskott ❤️

Yehet121
2017-06-03 21:45
1

Tack så mycket NeferNefer 😃 

Det är nu 5 dagar kvar till mötet och  6 dagar till studenten, nervositeten börjar komma krypandes nu 😃🥳

Herveaux
2017-06-03 21:55
1

Tackar, tackar! Ja, här är det snart dags för nästa möte, ska bli spännande!

Yehet121 - har du träffat kurator Jenny på Ackis?

// Harley

Yehet121
2017-06-04 13:52
0

#16 Är inte säker, men jag har inte jättestor koll på namnen på de jag har träffat 😃

Herveaux
2017-06-04 14:15
0

#17 Haha, okej, skönt att höra att det inte bara är jag som har svårt att komma ihåg namn. 😃

// Harley

Yehet121
2017-06-14 19:45
2

Jag dubbelkollade breven jag har fått av Ackis och jag har tydligen träffat Jenny 😃

Nu för uppdatering! Nästa möte blir i slutet på sommaren eller i början på hösten och det blir hos gynekologen. Nu känns sommaren vääldigt lång men när man tänker på det så är det inte alls lång tid!

Herveaux
2017-06-14 19:53
2

#19 Haha, okej! Du kanske är som jag och har lättare att komma ihåg nytt folk man INTE tycker om så värst…
Tur att Jenny var så trevlig att man inte behöver lägga in henne på Svarta listan.
Jag och maken ska träffa henne igen nu på tisdag så ska maken få en massa info och chans att ställa frågor. Han är råtaggad! 😃❤️🤗

Huvva, gyn-besöket är det besök jag bävar mest. Hon är säkert jättetrevlig, men en gyn-undersökning…😭När kuratorn Jenny berättade om det kände jag hur hela jag vart kall som is. Men bara att bita ihop och få det överstökat, då är man iaf ett steg vidare på vägen.

Hoppas sommaren bara flyger förbi! Jag trivs inte i värmen, så det önskar jag iof varje år… Haha…

// Harley

Yehet121
2017-06-15 18:18
2

Ja jag är extremt nervös inför gyn-undersökningen, det är första gången dessutom! Tur att det är med en som har stor erfarenhet av transpersoner iaf 🙂 

Jag är inte heller ett stort fan av värmen, jag är rätt så ordentligt varmblodad och går runt med hoodies på vintern utan att frysa så sommar är ett rent helvete och jag längtar bara efter hösten, som jag älskar 😃 Vintern är det bra temperatur på men jag gillar inte att halka runt i snö och is så hösten är perfekt för mig. Det enda jag gillar med sommaren är att det oftast är bra väder så att det går att tälta (nästan) hur ofta man vill ❤️

Herveaux
2017-06-15 18:28
2

Första undersökningen för mig med.
Ja verkligen, känns tryggt med en som är van vid att tas med såna som oss. 😈

Ah, vad trevligt, välkommen i klubben för oss höst-älskare! 👍

// Harley

Yehet121
2017-12-26 01:55
2

Jag kom på att jag inte har skrivit här på ett tag och tänkte att det är dags för en uppdatering! 

Jag har nu varit hos gynekologen och det gick jättebra, det var dock irriterande eftersom jag åkte sammalagt 4,5 timmar för ett möte som tog 20 min… 

Anyways, vi började med att prata lite om kroppen och hur den fungerar och sen gjorde hon ett ultraljud. Efter det så berättade hon att eftersom jag ska spara ägg så kunde jag vänta med "pet pet undersökningen" till det mötet, så skulle jag slippa göra den två gånger, vilket jag uppskattade.

Så nu sitter jag och väntar på besked om jag får diagnosen eller inte och på kallelse till möte "här hemma" om att spara ägg. Tiden känns som om den går så otroligt sakta just nu…

[NeferNefer]
2017-12-26 09:58
2

🤗Det går framåt i alla fall 🎈🌺

Herveaux
2017-12-26 10:19
2

#23 Låter kanske märkligt, men jag längtar lite efter att vara i din sits just nu.
Håller tummarna och är övertygad om att du kommer få det resultat du vill!

Jag har träffat teamets psykolog en gång och har nästa tid i början av jan och den sista i slutet av jan. 
Nu börjar jag förstå dom som tycker att utredningen är både nedvärderande och förnedrande… 😕
Att min KBT-psykoterapeut dessutom utbrast "Använde hon det testet?! (Jag berättade att jag fick göra ett Rorschach-test, ni vet ett sånt när man får titta på en färg-blobb och ska berätta vad man ser i bilden.) Du skojar med mig! Det trodde jag man hade förkastat inom psykologin idag. Det var ju modernt på 70-talet!"
Vid nästa besök kanske jag får göra ett begåvningstest också, eftersom jag inte har gymnasiekompetens…. yay… Kommer ju gå sååå bra när man är toknervös.🤦‍♂️

Jag har mardrömmar om utredningen och att jag inte ska få min diagnos/vård.😢

// Harley

Yehet121
2017-12-26 15:56
2

#25 Ja, jag fattar inte heller varför dom fortfarande gör Rorschach testet. Jag var hos psykologen tre gånger, där jag en av gångerna gjorde tester som inte hade med utredningen att göra, och i en del av testet där man skulle förklara vad ett ord eller en mening betydde och typ hälften av dom orden eller meningarna hade jag aldrig hört i hela mitt liv, det var så gammalt att orden knappt används längre..

Jag har också mardrömmar om utredningen, är livrädd om att det ska komma ett brev där det står at jag inte har fått diagnosen och inte kommer att få vård. Dom skulle ha sitt möte där dom bestämde det i slutet på november, och jag har fortfarande inte hört något…

Herveaux
2017-12-26 19:11
2

#26 Samma här, blir 3 besök hos psykis. *gulp*
Men herregud, ska man behöva äta upp nationalencyklopedin till frukost nu också.😮

Fortsätter hålla tummarna! Teamet är säkert tröga på att få iväg papper (speciellt sådär innan jul) eller så kanske PostNord har slarvat (julfnatt där med). 

Hoppas du har något som kan distrahera dig lite iaf tills pappren behagar komma till brevlådan din.

// Harley

Yehet121
2018-01-02 03:07
0

Ännu en uppdatering!

Fick ett brev från Örebro universitetssjukhus om att plocka och frysa äggceller. Tydligen så väger jag för mycket just nu för att göra något, och behöver gå ner minst 18 kilo innan jag kan frysa äggceller. Det stod även i brevet att jag kunde börja ta testosteron medan jag gick ned och sedan ta en paus medan jag fryser äggcellerna och när jag läste det så tänkte jag bara "Oohh, that's gonna confuse the hell out of my body" så om några timmar när det går att ringa så ska jag ringa och fråga dom hur det kommer funka och om dom har skickat brev om detta till Uppsala, wish me luck!

[NeferNefer]
2018-01-02 04:07
1

Jag håller tummarna. Jag tycker också det låter märkligt … 🤔

Herveaux
2018-01-03 12:32
2

Uppdatering. Var på besök nr 2 hos psykologen idag och det kändes jättebra. Slapp begåvningstest. *phew* 
Psykologen tyckte jag var en lättsam och samarbetsvillig patient så hon hade inte så mycket frågor kvar att ställa. Vart lite fler tester och mycket frågor om hälsan och psykiska måendet genom livet.
Sista besöket är den 30e jan då det ska dras sammanfattning och min nyfikna och engagerade make får då också följa med❤️,
sen är det min tur att vänta på diagnos. *gulp*

// Harley