Transpersoner iFokus

Transpersoner

Etikettfrågor-tankar-funderingar
Läst 338 ggr
aliciablad
2017-12-05 18:18
0

Någon som har erfarenhet av könsutredningar?

Hej! 

Som rubrien tyder, är det någon som har erfarenhet av könsutredningar(speciellt Allingsås)? Har små funderingar på söka hormoner men det jag har uppfattat av vården gör mig smått illamående. Bara det hela med diagnoser(könsidentitetsstörning huu) låter så hemskt, att någon annan ska avgöra åt dig. Men som sagt, har ingen egen erfarenhet alls, och känner ingen som har erfarenhet av svensk transvård. Så hur var det för dig?

Herveaux
2017-12-16 19:37
2

Jag är i slutet av min utredning i Uppsala. 
Har själv bara blivit positivt bemött, nu senast har jag träffat teamets psykolog.

Alla i teamet har varit väldigt noga med att understryka att det bara är jag som vet vad min könstillhörighet är, och att deras roll är att utesluta att det inte är något annat som ger mig dom här känslorna och tankarna, tex dysmorfofobi.

Om jag jämför kontakter med vården utanför transvården är det en enorm skillnad, har träffat flera rent idiotiska läkare som har kläckt ur sig saker som man bara vill skrika rakt ut åt dom. Transvården har bara varit trevliga mot mig.

Det enda jag kan råda dig till är att få iväg en remiss. 
Vänta inte (om du känner dig redo för en utredning) och gör som jag och skit fullständigt i diagnoser och vad dom kallas, det är bara ett ord. 
Jag lider av könsdysfori och har rätt till vård. Punkt. 🙂

// Harley

aliciablad
2017-12-20 16:15
0

Tack för så fint svar! Kanske ska göra det ändå…

Herveaux
2017-12-20 17:28
1

#2 Känner du dig redo så kör på. 👍
Om det inte skulle kännas bra kan du, vad jag förstår, ha rätt att byta team till en annan ort, men då blir det nya väntetider.

Jag vill inte låta pushig men jag ångrar som sjutton att jag inte tog tag i detta tidigare, är idag 30 och visste hur det låg till redan när jag var 15. 
Men det är bara hur jag känner.

// Harley

aliciablad
2017-12-22 09:08
0

Du har så rätt! Vet bara inte vad jag vill ha ut av det än 😐

Herveaux
2017-12-22 09:34
2

#4 Det måste du inte veta redan nu heller. Bara för att man påbörjar utredningen måste man inte ha helt klart för sig vad man känner att man behöver för typ av vård sen - om någon typ av vård överhuvudtaget. 

En del personer har gått utredningen bara för att få hjälp att bena ut vad deras könstillhörighet är (man, kvinna, ingetdera eller bådeoch - breda termer men du förstår vad jag menar). 

Om du ringer till ditt team kanske dom kan tipsa om en kunnig kurator eller psykolog i din närhet om du vill gå och prata med någon om dina känslor och tankar innan du ger dig på en utredning?

// Harley

aliciablad
2017-12-22 16:17
0

Det kan jag ju göra, skulle nog vilja ha någon behandlig men är osäker på både hormoner och operationer än så länge. Tack!